الگوریتم Mobile First Index گوگل | چرا اول موبایل
الگوریتم Mobile First Index
دنیای وب همیشه در حال به روز شدن است کسی فکرشو میکرد از مانیتورهای crt به صفحه های باکیفیت در ابعاد کوچیک انسانها روی بیاورند. الگوریتم Mobile First Index گوگل از زمانی میتوان گفت شکل گرفت که تعداد کاربران موبایل نزدیک به تعداد کاربران دسکتاب شد در نتیجه گوگل وقتی دید کاربران رفتار متفاوت پیداه کرده اند در نتیجه برای رضایت کاربران خودش ارزش قائل شد ، کاربرانی که روز به روز بیشتر می شدند و حتی تو خیابان یا پیاده رو نیز سرشون تو گوشی بوده و هست. گوگل اعلام کرد تمامی وب سیات ها که در وب حضور دارن و سئو سایت براشون مهم است باید طراحی سایت را به گونه ای انجام دهند که کاربران در هنگام دیدن وب سایت شما در صفحه نمایش های کوچک احساس راحتی کنند.
این طراحان مجبور شدند برای جلب رضایت کاربران خودشون از کدهایی استفاده کنند که سایت را در هر صفحه نمایشی درست نشان بده اگر رفتار کاربران تغییر نمیکرد نیاز به هیچ کدوم از این کارها نبود.
تا قبل از به وجود آمدن این الگوریتم گوگل معیار رتبه دهی به سایت ها رو ورژن دستکتاب رو مد نظر قرار میداد ولی الان ابتدا نسخه موبایل سایت ها رو نگاه میکنه و این موضوع هنوز خیلی ها بهش توجه ندارند . این الگوریتم در سال 2018 برای تمامی وب سایت ها اجرار شد .
چهار مدل سایت از نظر رسپانسیو بودن در فضای وب وجود دارد
1-سایت هایی که نسخه موبایل و دستکتاب آنها یکی است که برای سئو خوب نیست واین سایت ها دارای ادرس یکسان، تگ های نشانه گذاری و html و css یکسانی در دستکتاب و موبایل دارند . شما وقتی با صفحه دستکتاب وارد این سایت ها میشوید حس خوبی دارید ولی موقعی که با موبایل وارد این سایت ها میشود مجبور می شوید صفحه رو زوم کنید . گوگل این سایت ها رو تنها به صفحه دستکتاب امتیاز میده و امتیاز موبایل کامل ازش میگیرد.نمونه این سایت مانند بسیاری از سایتهای دولتی و یا سایت ورزش 3 البته برای سایتی مثل مثلا ورزش 3 تنها گذاشتن کدهای رسپانسیو کیفایت نمیکنه بلکه باید از چند کارشناس طراح بخواهند طرح سایت رو به صورت اسکچ بکشه زیرا معماری این سایت به شکلی خاص است و کاربران سالها به این طرح ساده و عالی عادت کرده اند .
2-سایت های رسپانسیو : سایت هایی که از حالت رسپانسیو بهره میبرند در واقع قوانین رسپانسیو بودن رعایت میکنند آدرس و محتوای یکسانی در هر دو حالت دارند. در این حالت گوگل امتیاز رسپانسیو به شما داده و شما این مرحله به شرطی پاس می کنید که محتوای یکسانی را داشته باشید اگر محتوای در موبایل به هر دلیل مخفی کنید گوگل امتیاز رسپانسیو به شما میده ولی جایگاه شما رو در نتایج جستجو دچار تغییرات کم یا زیادی میشه که این بستگی داره مثلا اگر یک کد جاوا اسکریپت رو مخفی کنید ویا حالت های انمیشن اتفاقی برای سایت نخواهد افتاد ولی اگر محتوای متنی ، ویدیویی، صدا رو مخفی کنید شما در نتیجه پایین تری قرار خواهید گرفت . نمونش سایت های وردپرسی یا سایت هایی که مثلا با تکنولوژی بوت استرپ به صورت صیحیح کد نویسی شده باشند. اکثر قالب های سایت دنیا جزء همین دسته از سایت ها هستند.
3-موبایل ورژن: ساتیهایی که طراحی کاملا متفاوت و حتی از ادرس های جداگانه استفاده می کنند.معمولا سایت های بزرگ این کار انجام میدهند در این حالت گوگل نسخه موبایل رو زیر نظر خواهد گرفت .
4-وب سایت داینامیک : این گونه سایتها نیز برای سایت های بزرگ پربازدید کاربر دارد به طوری که شما وقتی با موبایل وارد این سایت ها میشود یک سایت کاملا متفاوت ولی با ادرس یکسان را مشاهده می کنید . مانند سایت دیجی کلا نمونه بارز این مورد است گوگل در این حالت حتما نسخه موبایل را در نظر خواهد گرفت.
-الویت بندی برای طراحی سایت نسخه موبایل به چه ترتیب است
اگر سایت ساده دارید و یا یک بیزنس کوچک از نسخه رسپانسیو سایت استفاده کنید.
اگر سایت بزرگی دارید مانند شبکه های اجتماعی از نسخه موبایل ورژن میتوانید استفاده کنید.
سایت های فروشگاهی بزرگ و یا استارت اپ های بزرگ بهتر از سایت های داینامیک استفاده کنند
بترین حالت برای سایتهای که سئو برا انها مهم نیست میتوانید از سایت های رسپانسیو نیستند استفاده کنید
چند نکته برای اینکه امتیاز Mobile First Index بگیرید
1-محتوا سایت شما باید یکی باشد اگر فونت یا سایز آن تغییر کند مهم نیست مهم این است که کاربر به راحتی بتونه محتوارو بخونه
2-موارد سئو محتوا یک صفحه مثل ترتیب هدینگ ها ، نشانه گذاری اسکیما ، لینک های داخلی ادرس پیما یکی باشد.
3-هدر و فوتر سایت چون هاوی لینکهای مهمی هستند پس اگر نسخه موبایل دیده نشوند شما امتیاز بزرگ موبایل رو از دست خواهید داد.
سوالات و باورهای غلط از اگوریتم Mobile First Index
1-بسیار از سئو کاران فک می کنند گوگل ایندکس سایت رو یر اساس موبایل دستکتاب جدار میکنه در صورتی که این گونه نیست شما یک بار محتوای خودتون رو توسط وب مستر تولز ایندکس خواهید کرد تنها اتفاقی که میوفته رتبه شما در کلمه کلیدی آن صفحه در موبایل و دستکتاب ممکنه متفاوت است که اونم بستگی به این مورد دارد که رقبای شما چقدر روی حالت رسپانسیو سایت خودشون کار کردن
2-اگر محتوای سایت شما در موبایل مشکل داره بهتر است نسخه موبایل سایت رو اصلاح کنید چون نه تنها نسبت به سایتی که رسپانسیو نیست ضربه بیشتری خواهد خورد چون گوگل نسخه موبایل از سایت شما در نظر میگیره حال که نسخه موبایل شما هم مشکل داره
3-نداشتن حالت رسپانسیو سایت هیچ گونه ربطی به ایندکس یا نشدن محتوای سایت شما ندارد اگر به سراغ وب مستر تولز بروید وقتی محتوا رو ایندکس کنید اروری مبنی بر اینکه در محتوای صفحه در موبایل مشکل دارد بر می خورید و این تنها یک هشدار است
4-از کجا بفهیم ایا این الگوریتم برای فعال و بدون مشکل کار میکند: از ابتدا این الگوریتم برای هر سایتی اعمال نشده بود چون بسیاری از طراحان و شرکتهای بزرگ هنوز تکنولوژی رسپانسیو را در پروژه های خودشون اجرا نکردند ولی کم کم این قضیه رواج پیدا کرد و امروزه گوگل برای تمامی سایت این الگوریتم را پیاده می کند و اگر صفحه از سایت شما در موبایل از نظر گوگل مشکل داره با مراجعه به وب مستر تولز میتوانید به راحتی بعد از ایندکس محتوای سایت آن را متوجه شوید.
دیدگاهتان را بنویسید