الگوریتم مرغ مگس خوار | جستجوی معنایی
الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
این الگوریتم کمک شایان به کاربران کرد و دیگر کاربران لازم نبود بند بندی کلمه رو عینا جستجو کنند تا به نتیجه دلخواه خودشون برسند الگوریتم مرغ مگس خوار توانسته کوئری سرچ شده رو با استفاده از دیگر الگوریتم ها کنارهم بگذارد و بعد از تحلیل برسی ان بهترین نتیجه رو به کاربر نشان دهد در همین چند سال قبل ما شاهد بودیم اگر کلمه سرچ شده با کلمات دیگر شباهت معنایی داشت نتیجه اشتباهی بر میگردوند و نمی توانست رضایت کاربر خودشو جلب کنه .مثلا زمانی که شما کلمه گاز گرفتن را مینوشتید ولی گوگل نمیتونست تشخیص بده ایا شما زبان خودتون گاز گرفتید یا منظور گاز گرفتگی بوده.پس هدف این الگوریتم درک معنا مفهوم کاربر از کوئری سرچ شده است.
گوگل با معرفی این الگوریتم به جای اینکه عینا کلمه کلیدی بگردد معنا و مفهوم کلمات کلیدی را مورد تحلیل قرار داد و با این کار کاربران خودشو راحت کرد مثلا اگر شما بنویسید سانتافه یا لکسوس گوگل پیش خودش این جوری فکر میکنه طرف قیمت ماشین می خواهد پس من سایتی رو بهش پیشنهاد میدهم که هم قیمت داشته باشه و هم مشخصات نشون بده برای همینه میگن همیشه محتوای سبز تولید کنید . حالا جالب تر براتون میکنم وقتی نوشتم پراید گوگل چون تو این تاریخ که دارم این پست مینویسم یکشنه 8 اذر 99 است و قیمت پراید به شدت سقوط کرده پس گوگل ترجیح میده موضوع داغ نشون بده پس گوگل این مورد به وسیله هوش مصنوعی میفهمه کسی که کلمه لکسوس سرچ میکنه حتما به دنبال مشخصات فنی ، ساخت کشور ، قیمت و موارد دیگر میخواد بفهمه پس دیگر نیازی نیست بنویسد مشخصات فنی لکسوس . پس موتور جستجو به یک موتور پاسخ گوی سریع تبدیل شده.
هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
بهترین نتیجه به کاربر نشان میدهد با درک مفهوم و معنای کلمه کلیدی که دیگر نیاز به سرچ کلمه مشابه نباشد
با نشان دادن بهترین نتیجه سایت ( سایتی که اطلاعات جامع و کاملی را دارد و کاربر را تشویق میکند که با سایت مورد نظر مشارکت کند) رضایت کاربران را جلب میکند.
یک مثال دیگر وقتی بنویسیم سیر به دو معنی است سیری نوعی پیاز است ومعنی دیگر ان سیر شدن از کاری است
حالا گوگل ارتباط کلمات را با هم دیگر درک میکنه و منظور شما میفهمه و نتیجه درستی نشون میده. در صورتی که وقتی نوشتیم سیر شدم یعنی از چیزی یا از کاری سیر شدم . باز هم اگر نوشتم از سیر تا پیاز یعنی دانستن اطلاعات راجب موضوعی خاص
الگوریتم های گوگل چگونه معنی کلمات را درک میکنه
به طور کلی گوگل مانند یک پچه کوچک همیشه در حالت یادگیری و این یادگیریش از طریق میحط اطرافش یا از پدر مادرش و هر چیز دیگری شروع به یادگیری می کند. گوگل نیز به وسیله دو ابزاری زیر که در اختیار داره هوش مصنوعی خودشو افزایش میده
1-گراف دانش (منابع اطلاعاتی )
گوگل به وسیله سایت های مرجع مثل ویکی پدیا ، imdb ، و.. اطلاعات رو جمع اوری میکنه و بعد از ان به وسیله انواع اگوریتم هایی که داره اطلاعات رو از این سایت ها و سایت های دیگر مرجع میگره و شروع به تحلیل میکند و با کنار هم گذاشتن تمامی این سایت ها و جمع بندی اطلاعات آن و ارطبات این صفحات به یکدیگر در یک موضوع خاص بهترین نتیجه به کاربر بر اساس کوئری سرچ شده نشان میدهد حالا که کاربر راضی نگه میداره و کاربر وارد سایت میشه و مشارکت می کنه میفهمه که جواب صحیح رو به کاربر داده پس با این کار بانک اطلاعاتی خودشو افزایش داده و همیشه همین روند ادامه میده .
2-جستجوی مفهومی ( تفاوت و شباهت معنایی )
گوگل به جای انکه کلمات را جدا جدا تحلیل کنه با کنار هم گذاشتن کلمات و کلمات مشابه آن یک درک کلی پیدا میکند.در واقع جستجوی مفهومی نیز با کمک منابع اطلاعاتیش تکمیل میشود. مثال که میشود در این مورد زد نیز همان کلمه سیر بود که در بالا به ان اشاره شد.
چگونه از اگوریتم مرغ مگس خوار برای بهبود سئو کمک بگیریم:
1-همان طور که گفتم گوگل اطلاعات را از شما سایت شما و دایرکتوریهای مرجع میگیره پس شما باید کمک کنید که هر چه بیشتر به گراف دانش و جستجوی مفهومی گوگل کمک کنید.
مثلا در یک متن وقتی میخواهید کلمه را سئو کنید علاوه بر نوشتن آن کلمه از کلمات مترادف و کلمات کلید طولانی تردر قسمتهای مختلف نوشته استفاده کنید تا این الگوریتم در جستجوی معنایی خود دچار اشتباه نشود و فقط آن کلمه کلیدی را ملاک قرار ندهد .
2-مورد بعدی استفاده از زبان نشانه گزاری اسکیما است این زبان ساده است و برای این که به گوگل بفهمانید فلان محتوای من از ویدیو ، عکس ، سولات متداول ، نوار پیمایش تشکیل شده این جوری گوگل میفهمه که محتوای شما شامل چه اطلاعات است و وقتی کاربر کوئری سرچ میکند سایت شما رو هم پیشنهاد میده مثل مثالی که در مورد ماشین لکسوس زدم یک باکس اطلاعاتی راجب کارخانه ، مشخصات فنی ، گالری عکس ، که همگی با استفاده از زبان توسط سایت های دیگر نشانه گزاری شده بودند را به کاربر پیشنهاد میده.
3-در نهایت رضایت کاربر از شما وقتی دو مورد بالا را به درستی انجام دهید و کاربر وارد سایت شد و اطلاعات را به شکل صحیح و درست دریافات کرد گوگل از روی افزایش زمان حضور کاربر و مشارک کاربر متوجه میشه که سایت درستی را به کاربر نشان داده و هم بانک اطلاعاتی خودش و کاربرشو قوی میکند و در نتیجه سایت شما رو در نتایج بالاتری نشان خواهد داد. حالا وقتی شما این کار را همیشه ادامه دهید گوگل شما رو به عنوان یک منبع اطلاعاتی و یک برند میشناسه و همیشه از سایت شما برای یادگیری استفاده میکنه مثل سایت imdb این سایت در مورد فیلم و سریال است و اطلاعات کاملی راجب هر فیلم سریالی بازیگران حتی روز تولد بازیگران گزاشته و کاربران زیادی با ان در تعامل هستند . مثلا وقتی دنبال سن Tom Cruise هستید فقط کافی بنویسید Tom Cruiseگوگل از زبان نشانه گزاری سایت imdb و دیگر سایت های مرجع استفاده کرده و سن ، فیلم ، سریال های تلوزیونی و موراد زیاد دیگر در باکس اطلاعاتی به شما نشان میدهد .
دیدگاهتان را بنویسید