مقالات

user experience design

ui و ux تجربه و رابط کاربری چیست؟ تفاوت و کاربرد آن چیست؟

تجربه و رابط کاربری user experience design

Ux= به نحوه عملکرد سرویس شما از جنبه های فنی مثل سرعت ، امنیت ، نحوه کار با سرویس ، اسان یا سخت بودن محیط سرویس را user experience گویند یعنی تجربه کاربری.

ui= به محیط گرافیکی که شامل زنگ بندی ها ، افکت و انیمیشن ها  ..میباشد را user interface میگوییم .

Ui  یکی از زیر شاخه های ux است .

حالا از مجموع ux-ui = uxd   گویند. user experience design

تجربه کاربری بسیار گسترده است و تمامی تجربیات انسان را در یک شیع در بر میگیره حالا اون شیع میتونه شیر اب باشه یا یک ماشین مسابقه یا یک اپلیکیشن.

طراحی تجربه کاربری بسیار مهم و کاربردی است با داستن مفاهیم تجربه کاربری میتوانید اپلیکیشن ، طراحی وب سایت ، اینفو گرافی ،  انیمیشن و..را طوری طراحی کنید که  کمک میکنه به فروش بیشتر محصولات یا در کل هدفی که قصد دنبال کردن ان را دارید .

در کل هرشخصی که با جنبه های مختلف یک سیستم یا محصولی در تماس است پس یک تجربه کاربری را از ان خواهد داشت  برای مثال شما فرض کنید به یک وب سایت سر میزنید و میخواهید کاری انجام دهید حالا میتونه اون سایت بانک باشه یا یک فروشگاه اینترنی یا یه شرکت ارائه دهنده خدمات باشه در پایان مشخص میشه که ایا شما از کار با ان سایت راضی بوده اید یا خیر

برای داشتن یک سایت با خصوصیات رابط کاربری  نیاز به چه مهارتهایی داریم ؟

اشنایی کمی با SEO  سایت میتونه خروجی بهتری را برای کار  شما به ارمغان بیاورد. پس اگر میخواهید از خدماتی که به دیگران میدهید بحث سئو و رابطه کاربری بسیار زیاد به خروجی کار شما کمک خواهد کرد.

در واقع شما از طریق سئو مشتری را به گونه های مختلف وارد سایت میکنید و با بحث(ux) که انجام میدهید و one page seo  مشتری جذب میکنید .

طراحان و توسعه دهنده ها . یا گرافیستها همیشه در تلاش هستند که تجربه افراد مختلف را در رابطه با سرویسی که ارائه میدهند جویا باشند . خیلی از افراد که از سرویس یک سایت استفاده میکنند ممکنه خیلی موارد را اطلاع نداشته باشند مثلا شاید ندوند برای خرید از سایت ابتدا لازم که در سایت ثبت نام کنند و بعد خرید بزنند و این وظیفه طراح سایت میباشد که فرمی بر اساس نیاز و خدمات که به مشتری میدهد بزار تجربه نشان داده هر چقدر که استفاده از یک سرویس ساده تر باشد تجربه کاربر بسیار بهتر میباشد .

اگر یک طراح فرض بر این بزاره که همه مشتریان مثل خودش بلدن که با سایت کار بکنند اون سایت تجربه خوبی برای مشتریان به جای نخواهد گذاشت و این خیلی بد . من یه مورد برای شما مثال میزنم فرض کنید راجب خدمات سئو در اصفهان میخواهید صحبت کنید و در ان صفحه یک سری اصطلاحات تخصصی به کار میبرید و مشتری گیج میشه و نمیدونه این خدمات واقعا چی هستند  پس بهتر اگر اصطلاحات خاصی به کار میبرید توضیحاتی نیز به ان لینک کنید یا زیر همان کلمه توضیحاتی را بنویسید.

اگر نمیدونید سئو چی هست میتونید از مقالات اموزشی سایت استفاده کنید اگر هم نیاز به خدمات سئو دارین میتونید روی لینک زیر کلیک کنید.

پس بهتر یک محصول از اطلاعات از پیش تایین شده و سوالات  طراحی نکنید . انسان ها خصوصیات درک مختلفی از یک  صفحات وب دارند بنا بر این طراحی تجربی  کاربری میتونه خیلی پیچیده و وقت گیر باشد . کلا  یک طرح صحیح روابط معنا دار زیادی هستند که به صورت هم زمان به هم دیگر ارتباط دارند .

تجربه کاربری در ارتباط با دیزیان محصوات

وقتی شما خدماتی در سایت میخواهید ارائه دهید بسیار زیاد راجب طراحی ان فکر میکنید و تنها زیبایی ان مهم است اما چرا چون این فکر اقلب در ذهتن انها است هر چقدر زیبا تر باشد توجه بیشتری را جلب می کند. این در حالی است  که طراحی فقط در زیبایی نیست باید بدانید این محصول با توجه به چه چیزی برای چه عملکردی  و برای چه رده شغلی طراحی میشود . مثلا اگر شما تو سایت ماشین  کومباین کشاورزی میفروشید بر اساس عملکرد بسته بندی و سرعت ،قدرت برداشت  محصول سنجیده میشود . هر چقدر عملکردش توی این دو عامل بیشتر باشه پس عملکرد بهتری داره. ماشین کشاورزی زیبایی درش مهم نیست بلکه کیفیت ان مهم است مثل گوشی همراه نیست که زیبایی درش نقش مهمی بازی میکنه .

اما این انتهای کار نیست یک سایت از جنبه های ui  به زیبایی عملکرد نیست بلکه موارد مثل بزرگ یا کوچک بودن سبد خرید ، موقعیت قرار گیری دکمه علاقه مندی ، توضیحات کوتاه ، ابعاد عکس ، زوم عکس ، و تمامی ان چیزی که شما در صفحه مشاهده میکنید را ui در برمیگیرده . اما مواردی عملکرد سایت مثل سرعت سایت و یا مراحل فرایند خرید تا وصل شدن به درگاه بانکی. Ux در بر میگیره.

اما به چه مواردی تجربه کاربری گفته نمیشود؟

تجربه کاربری همان طراحی رابط کاربری نیست ( گرافیک سایت )

تجربه کاربری بسیار بزرگ است که ui  تنها یک بخشی از ان است .

تجربه کاربر مانند طراحی در فتوشاپ یا استفاده از رنگ ها ، ویدیو ها  ، بزرگ کوچک بودن دکمه نمی باشد.

تجربه کاربر مربوط میشود به علوم شناختی از جنبه های روانشاسی است که چه چیزی میخواهند چرا میخواهند چرا به بعضی چیزها واکنش نشان میدهند. شناخت در حوضه یک کسب کار و براورده کردن نیاز مشتری یا چرا یک محصول در بازار امده و اینقدر موفق بوده

طراحی تجربه کاربری تنها توسط  طراح انجام نمیشود . مثل معماران نرم افزار

تجربه کاربری تنها چک لیست نیست که بگیم این مورد انجام شد پس عالی بریم سراغ مرحله بعد از مجموعه کاملی از یک فرایند به دست خواهد امد در واقعه تجربه کاربر یک فعالیت پیوسته میباشد.

فروش یک  محصول  با کیفیت نشان از تجربه کاربری نمیباشد  .مثلا در فروش یک محصول دیجیتال باید ساز کاری خلق کنید که بعد فروش مشتری بتونه از خدمات شما استفاده بکنه

تجربه کاربری به شیوه ای برمیگردد که در جهان واقعی با یک محصول رفتار و از ان استفاده میشود. زمانی این تجربه مثبت است که در استفاده از یک محصول هم اهداف کاربر براورده بشود و هم اهداف ان شخص یا سازمانی ان را بوجود اورده. مثل یک معادله دو طرفه میباشد.پس طراحی ux  را میتوان یک سری معادله دانست که یک سری اهداف تجرای در ان گنجانده شده. و بعد از ان اهداف مشتری میباشد که در ان گنجانده میشود  بعد از ان رابط کاربری بوجود میاد مثل کار با یک اپلیکیشن.

یک تعریف کاربری توسط jesse james garratt

یک تعریف کاربری توسط jesse james garratt

تجربه کاربری به شیوه ای برمیگردد که در جهان واقعی با یک محصول رفتار و از ان استفاده میشود. زمانی این تجربه مثبت است که در استفاده از یک محصول هم اهداف کاربر براورده بشود و هم اهداف ان شخص یا سازمانی ان را بوجود اورده. مثل یک معادله دو طرفه میباشد.

پس طراحی ux  را میتوان یک سری معادله دانست که یک سری اهداف تجرای در ان گنجانده شده. و بعد از ان اهداف مشتری میباشد که در ان گنجانده میشود  بعد از ان رابط کاربری بوجود میاد مثل کار با یک اپلیکیشن.

یک محصول با ویژگی  uxd بالا دارای چه ویژگی است

بایستی مفید باشد ، قابل اعتماد باشد و کاربر پذیر باشد

Uxd  حاصل ترکیب چند فعالیت است؟

تحقیق : که میتواند توسط یک شخص و یا توسط یک تیم انجام شود در هر دو صورت خروجی یکی است و اهداف مشخص است و شما باید بدونید برای چه چیزی این خدمات را میخواهید بسازید.

تعامل : یعنی مشتریان با خدمات ارائه شده ما چگونه تعامل میکنند  . از کجا بفهمیم کاربر مثلا در سایت فرمی را پرکنه و بفرسته.

طراحی بصری : که منظور ما گرافیک و رنگ بندی و افکتهای  سایت یا اپلیکیشن میباشد .

بایگانی اطلاعات : سازماندهی اطلاعات بر اساس ویژگی های محصول یا خدمات مثلا  دسته بندی اخبار یک سایت خبری بر اساس بیشترین بازدید و یا بر اساس روز ، ماه ، سال

آزمایش uxd  : در پایان شما باید به این نتیجه برسید که ایا مشتریان با اپلیکیشن شما ارتباط بر قرار کرده اند و چه مقدار زمان گزاشته برای رسیدن به چیزی که میخواد بهش برسه یا نه

وقتی تمامی مراحله بالا درست انجام دادید میتوانید بگید یک uxd موفق را پیاده سازی کرده اید.

میتوان این طور تعریف کرد uxd در دیجیتال مارکتینگ نیز وجود دارد چون مجموعه از کارهای طراحی و گرافیک میباشد. اگر بیشتر راجب این موضع اطلاعات میخواهید روی لینک زیر کلیک کنید

اشتراک این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *