دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آموزش 0 تا 100 بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شما در هر بستری از وب یا شبکه های اجتماعی هستید که میتوانید از آن به درامد مطلوب و مستمر دست پیدا کنید گفته می‌شوید . توجه کنید نوع کسب کار اینترنتی شما  و این که چه مقدار خدمات شما در دنیا محبوب است میتواند معیار دارمد شما باشد.

دیجیتال یعنی مارکتینگ یا بازاریابی از طریق فضای دیجیتال است.

مارکتینگ تعریفی در دنیای مدیریت و مارکتینگ بهش اشاره میشه اگه بخواهیم خلاصه بگیم

مارکتینگ دارای 4 بخش کلی است.

1-محصول ، برندینگ ، سرویس : یعنی شما باید سرویسی را به دیگران ارائه بدیهید چه این سرویس فیزیکی باشد یا دیجیتال

خوب فرض کنید من کارخانه تولید ماشین دارم و محصول من تنها با بنزین کار میکنه و وقتی میخواهم محصولم رو بفروشم میبینم اکثر ماشین ها برقی شده اند و کسی تمایل به ماشین بنزینی ندارد پس این جا برای کسب کار شما یک ایراد بزرگ به وجود میاد.پس شما باید نیاز بازار رابشناسید.

2-قمیت گزاری روی محصول : قیمت گزاری بسته به نیاز بازار و اتفاقات ماورای آن میتواند متفاوت باشید مثلا به خاطر بیماری همه گیر قیمت الکل از لیتری 10 تومان به 40 تومان میرسه اگر شما قیمت 10 تومان الکل وارد بازار کنید ممکنه بسیاری باور نداشتن باشن به این محصول و بگن داخلش اب قاطی کرده و فروش خوبی نداشته باشید و البته حالت های مختلف دیگر

3-ارسال: ارسال کالا باید در سریع ترین زمان و سالم به دست مشتری شما برسد . باید از لحظه تولید تا به دست مصرف کننده مشخص باشد

4-تبلیغات: شما باید تایین کنید که محصول شما چگونه در ذهن مشتری تعریف بشود البته منظور من تخفیف دادن نمیباشد .پس در دیجیتال مارکتینگ معرفی برند و خدمات ما به وسیله ابزار دیجیتال تعریف میشود.

پس اگر از همین امروز به فکر یک کسب کار اینترنتی ، استارت اپ، ساخت کارخانه هستید از همان روز اول باید به 3 مورد گفته شده فکر کنید و برنامه ریزی صحیحی داشته باشید  و با استفاده از مورد آخر یعنی تبلیغات در فضای انلاین کسب کار خودتون رو توسعه بدهید.

یکی از ملزومات مهم این کار داشتن یک وب سایت استاندارد میباشد این وب سایت بدون تاریخ مصرف است و همیشه پایدار خواهد بود و میتواند در زندگی شما اثر گذار باشد بعد از آن شما باید مشتریان خود را هدف گذاری کنید تولید محتوا کنید و از موتور های جستجو ، شبکه های اجتماعی و تبلیغات این مشتریان را جذب خود کنید و در آخر این افراد مجاب کنید که به دلایل مختلف از شما خرید و یا از خدمات شما استفاده کنند. هر چقدر شما از رقبایتان ویژگی منحصر به فرد تری داشته باشید دیگران نیز به شما جلب توجه بیشتری خواهند کرد. هر چقدر این مسیر را صحیح حرکت کنید مشتریان شما بیشتر و دارمد شما هم بیشتر خواهد شد.

مزایای کلی دیجیتال مارکتینگ  را می توان به 7 قسمت تقسیم کنیم

کنترل بهتر مشتریان 2-افزایش رضایت و راحتی مشتری 3-ایجاد برند 4-افزایش اثر بخشی کانلهای مختلف فروش 4-ایجاد وفاداری به برند 5-بازار هدف مند 6-قابلیت تحلیل هزینه ها و اندازه گیری 7-ارزان بودن

چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند که ترافیک وب سایت خود زیاد کنید به ابزار های مثل سئو سایت و یا تبلیغات اینترنتی سرعت رشد شما به شدت فزایش خواهد افتاد.

باعث خواهد شد خرید های اینترنتی از سایت رخ دهد : تنها با داشتن سایت فروشگاه اینترتی و بدون داشتن هیچ گونه استراتژی و جلب اعتماد مشتری این کار یا رخ نخواهد داد و یا بسیار کم خواهد بود.

باعث رشد کسب کار اینترنتی شما خواهد شد: هدف از داشتن کسب کار دیجیتال کسب درامد میباشد وشما در این راه نیاز دارید که مسیری مشخصی را طی کنید.

اعضای سایت شما به وسیله تکنیک های مختلفی که در وب سایت خود پیاده میکنید میتوانید اعضای سایت خود را بیشتر کنید و آن ها را به یک مشتری وفادار و در نهایت به فروش محصول و خدمات شما تبدیل شوند.

تحلیل رقبا: به وسیله ابزار دیجیتال مارکتینگ میتوان رقبای خود را تحلیل کنیم و ببنید آنها چگونه مراحل رشد خود را جلو میبرند و ما نیز به وسیله ایده و خلاقلایت خودمان و با نگاهی به رقبا از آنها عقب نمانیم.

در فضای دیجیتال این قابلیت را دارد که هر مقدار هزینه ای که میکنید برای تبلیغات این هزینه ایا برای شما سود مند بوده یا خیر .

در یک بیلبورد تبلیغاتی همه افراد جامعه تبلیغ شما رو میبیند این افراد در رده سنی های مختلف با شغلهای مختلفی هستند البته که قیمت های مختلفی دارن و هر جا که شلوغ تر باشد قیمت بالاتری هم دارد ولی همه ان افراد خواهان خدمات شما نیستند پس این گونه تبلیغات نمیتواند بازار هدف مند مشخصی داشته باشد.

فضای ارتباط شما با مشتریان بسیار نزدیک و قابل دسرس تر شده است و امکانات بیشتری دارا میباشد

پیدا کردن مشتریان وفادار راحتر است اگر شما محصول خوبی را به مشتری از طریف فضای انلاین به مشتری بفروشید مشتریان وفادار تری را پیدا خواهید کرد.

هیچ کسب کاری بدون درامد و علاقه پایدار نخواهد بود پس این دیگاه را از ذهن خود پاک کنید که تنها با داشتن یک کانال و سایت در زمان کوتاه به درامد هنگفتی دست پیدا کنید.در بسیاری از موارد دیده شده کسانی که در وب سایت های خود به درامدی نمیرسند و وب مستران سایت با توجه به تجربیاتی که دارند کم یا زیاد تغییرات در شکل ظاهری ، ساختار بندی ، اضافه کردن امکانات مختلف و.. ولی بازهم هیچ گونه نتیجه ای از این بابت نخواهد گرفت و این جاست که شما باید از یک دیجیتال مارکتر کمک بخواهید .

مراحل یک دیجیتال مارکتیگ واقعی چگونه است؟

1-بستر سازی: که معمولا با ایجاد طراحی سایت به شکل معقول و تمامی استاندارد های اولیه را پاس کند ایجاد می‌شود. نیاز نیست از همان ابتدا هزینه های چند ده میلیونی انجام دهید. امروزه بسیاری از سایت ها فروشگاهی و یا خبری وجود دارند که تنها ویژگی آنها تجربه کاربری خوب و درست کار کردن فرایند خرید است. داشتن یک سایت با هزینه بالا صبا اینکه چقدر روی شکل ظاهری آن کار شده و همیشه به دلایلی مختلف ارور داره ، کاربر نمیتونه درست از سایت استفاده کنه هیچ ارزشی ندارد.

2-ایجاد ترافیک هوشمند:توجه کنید ترافیک هوشمند که این ترافیک در نهایت از شما خریدی را انجام دهند.ایجاد ترافیک خریداری شده نه تنها کاری نمیکنه بلکه ضربه بدی نیز به کسب کار شما وارد میکنه.

3-تبدیل ترافیک به کاربر:این فرصت ایجاد شده برای شما که خودی نشان دهید با ترفندهای مختلف ایمیل ، شماره تلفن و هر چیزی که می‌توانید از آنها کاربران نشانی بر جای گذارد بگیرید.

4-تبلیغات:حالا با ایجاد تبلیغات هوشمند به وسیله هر ابزاری که در اخیتار دارید مانند شبکه های اجتماعی ، ایجاد انواع پاپ اپ ، پیشنهادهای ویژه و…اعظای سایت را به خریدار تبدیل کنید.

5-پشتیبانی: حالا که اولیین خرید انجام شده شما باید ببنید چه کم کاستی در محصول شما وجود داشته و آن ایراد را رفع کنید ممکنه این ایراد نیز از محصول باشد یا از عملکرد سایت

6-خرید مجدد: اگر محصول خوبی فروخته اید پس مشتری به شما اعتماد کرده اگر شما دوباره محصولی در سایت بگذارید به احتمال بالای 50% همان مشتریان قبیلی خریدار خدمات شما هستیند

7-چرخه بی پایان: تبریک میگم شما دیجیتال مارکتر شده اید این مسیر همیشه در طول عمر سایت باقی می ماند ممکنه با گذاشتن یک محصول بد تعدادی از مشتریان را از دست بدهید و دوباره با فعالیت خود دوباره اعتماد را کسب کنید بعد از مدتی شما میفهمید که مخاتبین شما چه چیزی را دوست دارند و شما هم همان خدمات را بهشان ارئه میدهید.

بیشتر سایت های ایرانی نیز از همین مسیر رو طی میکنند یا سعی میکنند که بروند و تنها درصد کوچکی از آنها به سایت های بزرگ با درامد میلیاردی یا میلیونی خواهند رسید و نگران نباشید درصد بزرگی از سایت ها نیز درامد مستقیم یا غیر مستقیم از طریق وب سایت خود دارند ولی نه به اندازه آنها و آن هم به دلیل نوع محبوبیت شغل انها است و یا به دلیل تلاش برای بهبود کسب کار خود نمیکنند و به همان راضی هستند.

اگر شما محصولی در سایت میفروشید سختی آن فروش اولین محصول شما است و بعد از آن نیز  به احتمال زیاد ادامه دار خواهد بود. و معمولا به دلیل یک ویژگی که در دیگر سایت ها وجود نداشته اتفاق خواهد افتاد مثلا قیمت کمتر ، نبود آن محصول در دیگر فروشگاه ها و…موارد دیگر.

هزینه ها تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ

هزینه بستگی داره به کسب کار شما داره مثلا اگر یک کمپین هوشمند در رسانه های تصویری به مدت 6 ماه بزنید و هزینه آن 100 میلیون بشه و از باید دید چه مقدار مشتری جذب میکنید و آن مشتری چقدر در طول زمان خرید میکنه .

یا به جای کمپین شما کپون های تخیف به اندازه 100 میلون برای مشتری میزارید بدون آنکه تبلیغات به خصوص برید حالا باید دید این مقدار تخفیف چند نفر جذب میکنه و به خرید تبدیل میشود. و بسیاری از مدلهای دیگر

بعد از طراحی سایت به چه مواردی توجه کنیم

فرض بر این است سایت پویا و خوب طراحی شده ولی شما باید به یک سری موارد توجه کنید آن هم سئو اولیه سایت است

بهینه کردن عکس ها که در سایت است که بهتر عکس ها کمتر از 100 کیلو باشد

تولید محتوای هوشمند یکی از مهمترین کارها که شما باید محتوای مرتبت به کار خود را ایجاد کنید

ساختار سایت مشخص باشد و بستر مناسبی برای همه جهات در نظر گرفته شود چه قسمتی که مربوط به تبلیغات و جذب مشتری است و چه قسمت تولید محتوا

شروع تبلیغات در سایت های مرتبط در صورت نیار

عوامل شکست در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بسیاری افراد بعد از طراحی سایت دیگر به مواردی که در بالا بهش اشاره شد توجه نمیکنند مشکل این افراد این است که فکر میکنند کسی که سایت دارد دیگر تمام است و خودش کارها رو اتومات انجام خواهد داد در صورتی که شما برای رقابت در فضا باید کار کنید و به قول معروف خاک این کار را باید بخورید.

هزینه ها و خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است

افرادی که هزینه های جاری برای این کار را در نظر نمیگیرند اگر هم قرار به هزینه باشد مقدار کمی را در نظر میگیرند باید بگویم اگر خودتون قرار نیست کارها را به عهده بگیرید اشخاص متخصص در زمینه کاری خودشان باید این کار ها رو انجام بدهند  هزینه ها و خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل مواردی محتوا نویسی ، سئو پیشرفته ، آنالیز رقبا ، کمپین های تبلیغاتی ، توسعه وب به طور کلی می باشد. هر چقدر این هزینه ها هوشمند و با برنامه باشد هزینه ها رو در مدت زمان کوتاهی میتوانید دراورد. مدت زمان هزینه ها و مقدار آن نیز بستگی به رقبای شما دارند.

یک کسب کار موفق در سال اول فعالیت خود اگر 10 میلیون خرج کند چیزی حدود 6 میلیون آن سود و مابقی هزینه و خدمات است و در مااههای بعد سود بیشتر بیشتر خواهد شد تا جایی که به ازای 10 میلیون 100 تا 300 میلیون میتواند درامد داشته باشد.

اجزای دیجیتال مارکتینگ

1-تبلیغات آنلاین :

بعد از طراحی سایت تنها کسانی که سایت شما باخبر هستند طراح سایت شما و خود شما هستید پس کسی وب سایت شما رو نمیشناسد شما باید تبلیغات کنید یکی از راههایی که دیگران از وب سایت شما باخبر شوند میتوانید برایش تبلیغات آنلاین انجام دهید تبلیغات انلاین شامل تعدادی کانل و روش میباشد

1-تبلیغات بنری یا متنی در سایت های مرتبت و پربازدید:

این سایت مانند ورزش 3 می باشد که روزانه شمار بسیار زیادی ار ایرانیان وارد این سایت میشوند و این تبلغات عموما به صورت فایل متحرک هستند ولی میتواند به صورت نوشته نیز باشند

2-تبلیغات کلیکی مانند

تبلیغات گوگل: یک راه ساده برای کسانی که سئو سایت ضعیفی دارند و یا میخواهند در یک کلمه کلیدی به سرعت در نتایج جستجو بالا بیاییند به این تبلیغات میگن per pay click که توسط گوگل به وجود امده یعنی پرداخت به ازای هر کلیک یا cpc هنگامی که کلمه کلیدی در گوگل سرچ میشه گوگل وب سایت شما در رابطه با آن کلمه نشان میدهد و به ازای هر کلیکی که صورت میگره هزینه برا شما میفوته

تبلیغات کلیکی: در سایت های ایرانی اگر در ایران مشغول به کار هستید مانند (یکتانت ، صباویژن)

سایت های ایرانی نیز جانمانده اند و تبلیغات بنری شما در سایت های مختلف گنجاده میشود و هزینه بسیار بالایی دارند چون این هزینه ها بالا بود با برگرفته از طرح گوگل آمدند و گفتند بنر شما گذاشته میشود و به ازای کلیکی که روش انجام میشه از شارژ شما کم میشود.

3-تبلیغات ایمیلی  email advertising

وقتی شما بانک ایمیلی ندارید و تبلیغات خودتون را برای دیگران بفرستید از این روش استفاده میکنید در همان ابتدا بعد طراحی سایت شما نمیتوانید تعداد زیادی از بازدید کننده ها ایمیلی دریافت کنید پس از روش استفاده میکنید. حالا یک سری وب سایت وجود دارند که با توجه به کسب کار شما رویداد شما به وسیله بانک ایمیلی خودشون به دیگران معرفی میکنند. بسیاری از افراد این روش را به اشتباه ایمیل مارکتینگ میگویند در صورتی که این روش برای هنگامی است که بازدید کننده وارد سایت شده و خرید نکرده و شما چون میخواهید مشتری خودتون رو حفظ کنید برای او تبلیغات میفرستید که با هم ارتباط بگیرید.

4-تبلیغات ویدیویی

ویدیو بسیار پر کاربرد است و درک ان برای بازدید کننده راحتر و پیام شما به مخاطب به راحتی نشان داده خواهد شد. پس از اهمیت بسیار زیادی برخودارد میباشد این ویدیو ها میتواند به صورت حقیقی ، انیمیشن ، موشن گرافی ، اینترو و دیگر مدل ها باشند بعد از درست کردن آن میتوان این ویدیو را هم در وب سایت و هم در شبکه های اجتماعی اپلود کرد و تبلیغ بسیار خوبی برای کسب کار شما باشد. اگر بابت گزاشتن ویدیو پولی پرداخت کنید مثلا این ویدیو را در کانال اینستاگرام افراد دیگر و یا وب سایت های دیگران که بازدید خوبی داره گذاشته شود میشود تبلیغات ویدیویی ولی اگر همین ویدیو در سایت یا کانل تلگرامی شخصی خودتون بزارید میشود کانتنت مارکتینگ

5-تبلیغاتی که درون اپلیکیشنهای مختلف موبایلی هستیند

خیلی از اپلیکیشن های که روزانه ما باهوشون سرکار داریم که شامل هر چیزی میتونن باشن و عموما راییگان هستند در هنگام اجرای و در زمان های مختلف به شما تبلیغات نشان میدهند که به این روش هزینه های خودشون رو درمیارن شرکت های ایرانی و خارجی زیادی هستند که این کار انجام میدهند.

Sem -6

Search engine marketing    seo+ppc+local |

وقتی شما در گوگل کلمه مثلا سئو سایت سرچ می‌کنید یک سری نتیجه نشان داده خواهد شد اگر جلوی آن کلمه ad باشد میشود ppc که توضیح دادیم چی هست

اگر کلمه add را نداشته باشد نتیجه seo  می باشد که آن سایت قوانین سئو سایت رعایت کرده تا به این جایگاه برسد

اما نقشه لوکال هم در آن خواهیم دید که گوگل بر اساس الگوریتم کبوتر نزدیک ترین شرکت شرکت ها و یا اشخاصی که نزدیک به شما هستند بر اساس موقعیت جغرافیایی و ip  شما است به شما نشان داده میشود.

به این حالت میگن sem یعنی شما به کمک ابزارهای گوگل بتوانیم مخاطب هدف خودموان را جذب کنیم و محصول خود را به دیگران معرفی کنیم.

حالا شما ممکنه جملات دیگری هم سرچ کنید و این اتفاقات رو ببنید معمولا در کلماتی خیلی محبوب هستند این اتفاق خواهد افتاد برای مثال شما میتوانید کلماتی مثل طراحی سایت ، خرید تیشرت ، خرید گوشی و موارد دیگر این انتفاق رو ببنید.

خود کلمه سئو یا seo شامل دو بخش کلی است  سئو داخلی و سئو خارجی ، که حدود 200 پارامتر دارد این دو بخش سئو داخلی شامل محتوای سایت ، ساختار سایت ، لینک های داخلی و کلی مورد دیگر است.

بخش سئو خارجی که تمام عوامل خارج از سایت شما که سایت شما سیگنالی از ان ها دریافت میکند . گوگل فرض بر این میزاره اگر سایت شما سایت معروفی است در جاههای دیگر نیز از شما نام برده میشود ولی این که کجا از شما اسم ببرند هم مهم است و در سایت های معتبر و با بازدید بالا این اتفاق رخ دهد این سیگنال شامل بک لینک ها ، رپرتاژ اگهی ، سوشال سیگنالها ، سایتهای مرجع عمدتا میباشند.

حالا ابزاری وجود دارد که شما میتواند وضعیت سئو سایت خودتون را تحلیل کنید که دو تا از بهرترین ها گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس میباشد هنگامی که سایت شما ساخته میشود شما می توانید با اکانات جیمیل خود دو ابزار درست کنید و به سایت وصل کنید.

قیف فروش

در کسب کار سنتی و قتی شما تعدادی مشتری وارد مغازه میشوند شاید 20% از انها به مشتری تبدیل میشوند و بقیه هم نگاهی به ویترین مغازه میکنند یا داخل میان چیزی نمیپسندن و میرن. در بازاریابی دیجیتال بازدیدکننده از طریق مختلف وارد سایت  شما میشوند حالا شما با طریق های مختلف باید این بازدید کننده به مشتری تبدیل کنید این که شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید هر چقدر هم که شیک باشد هیچ وقت مشتری به یک باره از شما خرید نمیزند اگرم افرادی پیدا بشوند بسیار بسیار کم هستند کاری که در دیجیتال مارکتینگ انجام میشود به جای انکه دوباره دنبال مشتری در گوشه کنار وب و شبکه اجتماعی به دنبال آن بگریدم باید مشتری را به لید یا سرنخ تبدیل کنیم که از روشهای مختلف مثل گرفتن شماره موبایل گرفتن ایمیل و یا روشهای جدید مثل صفحه اینستا گرام من رو فالو کن این داستان اتفاق خواهد افتاد. در نهایت شما برای رویداد های مختلف برای او پیغام های میفرستید مثلا تخفیف 50% فروش مانتو مخاطب شما ممکنه تحریک بشه و وارد سایت شما بشه و اگر خریدی انجام بده تبدیل به مشتری خواهد شد و قبل از این که خرید بزنه باید در سایت ثبت نام کنه و در نتیجه اعضای سایت شما خود به خود زیاد خواهد شد.